Escola mixta o en un sol sexe?

Els detractors de l’escola mixta atribueixen a aquest tipus d’educació els alts índexs de fracàs escolar i les altes dificultats per exercir la docència (problemes de convivència, augment dels conflictes, violència …). No obstant això les investigacions en general no detecten diferències significatives en el rendiment acadèmic a curt i llarg termini entre l’educació diferenciada (en un sol sexe) i la mixta. De fet, en una revisió de 2.221 investigacions realitzades als EUA l’any 2005, no es detectaren diferències en el 75% dels estudis.

És cert que alguns estudis afirmen que els alumnes de centres segregats tenen millor autoconcepte i autoestima. No obstant això, el model d’escola que ha demostrat una gran capacitat per a configurar importants trets de la personalitat en els nens i les nenes, és l’escola mixta ja que ha permès educar els nous ciutadans eliminant progressivament les barreres de gènere treballant la sociabilitat, la cooperació i la igualtat. Això no vol dir que l’escola mixta actual no hagi de seguir millorant, de fet tant a l’escola actual com en la societat segueix dominant l’androcentrisme i hem de seguir avançant cap a una societat més igualitària també a nivell de gènere.

Un estudi recent (2011) publicat a la revista Science destaca que les diferències cerebrals entre sexes no justifiquen una educació diferenciada i alerta que aquesta pot potenciar el sexisme i els estereotips de gènere. D’acord amb això no crec que sigui recomanable passar a un model d’escola diferenciada ja que la generalització d’aquest model educatiu no faria més que provocar un augment del sexisme en el conjunt de la societat.

La millor aportació que podem fer per a totes les etapes educativa, és millorar el model d’escola mixta: revisar els llibres de text, tenir cura del currículum ocult del professorat, treballar més amb les famílies, etc. D’altra banda, és totalment compatible amb la coeducació, el fet que en moments concrets es puguin establir grups específics de nens o de nenes per treballar algunes actituds o realitzar algunes activitats.

Esperem que aquest tipus d’escola no es generalitzi a l’Estat espanyol i que la societat i els gestors educatius entenguin que les problemàtiques educatives actuals no són atribuïbles a l’escola mixta i que, en qualsevol cas, l’escola diferenciada no les solucionarà. El fracàs escolar no és responsabilitat única i exclusivament dels centres educatius, és responsabilitat de tota la societat (administració, pares i mares, ciutadans, professors gestors de centres públics, concertats i privats …) i tots junts ens hem de coresponsabilitzar de les actuacions a realitzar per millorar l’educació. Crec que centrar el problema en un únic aspecte com l’educació mixta o diferenciada ens allunya de la solució real del problema.

Miquel F. Oliver

Vegeu l’entrevista al Diario Ultima Hora “Separación de sexo en las aulas, Sí o No de dia 22 d’agost de 2015. Entrevistes a Alfonso Aguió Pastrana (President de la CECE) i Miquel F. Oliver trobat (Director de l’Institut de Ciències de l’Educació de la UIB).

esc diferenciada_esc mixta

Anuncios
Esta entrada fue publicada en Sin categoría. Guarda el enlace permanente.

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s